خانه > Uncategorized > بحران غذای جهانی و تغییرات فرهنگی

بحران غذای جهانی و تغییرات فرهنگی

تحقیقات بر روی مصرف غذایی ۱۰ کشور نشان میدهد که افزایش زیاد قیمت مواد غذایی در بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلیون‌ها مردمی که برای تامین غذاهای پایه مانند برنج، ذرت و گندم در تقلا بودند را به سمت مصرف غذاهای فراوری شده (junk-food) غربی آورده که دارای مقداری زیاد شکر، چربی و نمک است.

مولفان این مطالعه می‌گویند افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی پایه که مرتبط با تجارت بازار کالاهای جهانی است و کاهش ذخیره غذا در بسیاری کشورها موجب آغاز تغییر فرهنگی اساسی شده و انسانهای بیشتری را وادار به کسب درآمد نقدی کرده است. همچنین و در مقام مقایسه مردمان کشورهایی چون کنیا، بولیوی، اندونزی، پاکستان، ویتنام و زامبیا که برای تامین مخارج خود بسیار زیاد کار میکنند فرصت کمتری برای حضور در کنار خانواده خود دارند.

screen-shot-2016-11-16-at-8-53-41-pm

نتایج بدست آمده از موسسه مطالعات توسعه و آکسفام نشان میدهد، که با جهش قیمت مواد غذایی بسیاری به تامین غذاهای آماده و فراوری شده در کنار محل کار خود روی آورده‌اند.

زنان نیز شروع به حضور در کارهای دشوار، کم‌امنیت و نقدی کرده‌اند و احساس فشار بر تامین خوراک خانواده را با روی آوردن به غذاهای آماده جبران می‌کنند. «کودکان و جوانان هم جزو اولین منطبقان با غذاهای فراوری شده‌اند، غذاهایی ارزان، خوشمزه، بامزه و جدید که خیلی زود بخشی از عادتهای غذایی می‌شود…پدیده خوردن در حال حرکت بیشتر در بین مردان در اقتصادهای در حال توسعه (شهری و روستایی) رایج شده، برخی به این دلیل که خانواده‌ای ندارند که غذا را با آنها صرف کنند و برخی به این دلیل که غذای بهتری بیرون از خانه می‌خورند و البته میتوانند در رستوران‌ها و بارهای اطراف همدمی هم برای وقت غذای خود پیدا کنند.»

نتایج این مطالعه نشان میدهد که «مردم به طور محسوسی بیشتر کار میکنند تا خود را سیر کنند، اما حتی با بیشتر کار کردن و حتی زمانی که حقوق‌ها افزایش پیدا میکند هم نمیتوانند خانواده خود را سیر کنند. آنچه مردم در زمان افزایش قیمتها انجام داده‌اند بسیار شبیه رفتار مواجه با بحران اقتصادی است: جایگزین کردن آیتم‌های ارزان‌تر، کاهش اقلام گران‌تر به دلیل تامین خوراک، و کاهش / حذف الزامات سلامت، مزه و میزان غذا.»

مولفان در این تحقیق به دنبال این پرسش هم بوده‌اند که چرا بسیاری مردم به دنبال غذاهای بسته‌بندی و فراوری شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخ این سوال شامل مجموعه دلایل کاربردی و روانشناسی از جمله میزان دسترسی آسان به این نواع غذا و یا خاصیت اعتیادآور غذاهای فراوری شده به دلیل میزان بالای شکر، نمک و چربی در آن است.

همان‌سان که مردم بیشتر و طولانی‌تر کار می‌کنند و به شهرها و دیگر مناطق در جستجوی کار مهاجرت می‌کنند بیشتر و بیشتر به سمت مصرف غذاهای آماده خصوصا غذاهای فراوری شده ‌ناسالم که حاوی میزان بالایی از چربی و شکر و نمک روی می‌آورند؛ رژیم غذایی غربی.

محققانی که در طی ۴ سال افراد و خانواده‌ها را دنبال کرده‌اند شاهد تغییرات سریع در عادت‌های غذایی مردم کشورهای در حال توسعه همراه با افزایش شهرنشینی شده‌اند. مردم در این کشورها هرچه بیشتر به سمت شغلهای کم امنیت، غیرمحترم و خطرناک روی می‌آورند تا بتوانند شکم خود را سیر کرده و وعده غذایی سر میز بیاورند.

قیمتهای جهانی در سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کردند اما تغییرات فرهنگی که در عادت غذایی مردمان فقیر ایجاد شده هنوز قابل مشاهده است.

نومی حسین یکی از محققان می‌گوید «تحقیقات ما در تمام مناطق مورد بررسی نشان میدهد علاوه بر کاهش مصرف اقلام گران، مردم غذاهای ارزان و فراوری شده را با غذاهای سالم و مغزی جایگزین می‌کنند. حکومتها در کشورهای در حال توسعه باید نسبت به این تغییرات سریعا واکنش نشان دهند و برنامه‌های سلامت غذایی و سیاستهای تنظیمی متقتضی برای تغذیه بهتر و جلوگیری از بیماری‌های چون سوء‌تغذیه و چاقی را جاری کنند.»

جان مارگارت از محققین آسکفام می‌گوید: «بحران غذا بسیاری را تحت فشار قرار داده، خصوصا زنان را، و آنها را به سمت کارهای سخت و کم امنیت هدایت کرده. کارهایی که حتی از میزان ساعت کاریشان هم باخبر نیستند و در نتیجه حقوقی که بتوانند برایش برنامه‌ریزی کنند را دریافت نمی‌کنند. مردم همچنین وقت کمتری برای گذراندن با خانواده دارند و نسبت به برقراری تناسب در برنامه تغذیه اهمیت کمتری قایل می‌شوند.»

منبع: گاردین

منتشر شده در زمانه

Advertisements
دسته‌ها:Uncategorized برچسب‌ها: , , ,
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: