خانه > روزانه > عنوان ندارد

عنوان ندارد

اغلب در برابر انسان‌هایی که درخواست توجه و تعریف می‌کنند سرگردانم. آنها که معتقدند تو و دنیا ( نه من و دنیا) قدرشان را ندانسته‌اید و چه خوبی‌هایی که آنها ندارند، چه فداکاری‌هایی که نکرده‌اند و … آنها که مدام می‌گویند برای تو چه کارها کرده‌اند و اغلب تا مرز اینکه تو باید قدردان آنها باشی پیش می‌روند و هر از گاهی نیز این وظیفه را به تو یاداوری می‌کنند. البته که سنت خودزنی هم در کنار این ماجرا در جریان است: یا می‌خواهند دست بی‌نمکشان را بکشنند که دیگر نباشد که خیر بی‌اجری برساند یا بر خود لعن می‌فرستند که خودکرده را تدبیر نیست یا خودم کردم که لعنت بر خودم باد.

آنها که هر کاری می‌کنند تا توجه تو را جلب کنند. آنها که در هنگام اختلاف سلیقه خوبی‌هایشان را به تو یادآور می‌شوند.

اغلب هم آدم‌های بدی نیستند، یعنی اگر آنقدر خوش‌شانش باشم که شارلاتان‌ها را ردیابی کنم، باقی‌شان آدم‌های خوبی هستند، کم و بیش مهربان‌اند و بیشتر بی‌آزار.

بد ماجرا اینجاست که همین‌ها برایشان کافی نیست. اغلب چیزی به نام اقناع درونی در آنها وجود ندارد. تجربه نشان داده چه در انتظار اجر اخروی باشند و چه نه در این ویژگی چندان تفاوتی با هم ندارند. توقع جبران بلافاصله و این‌دنیایی از هر قدمِ درست / عاطفی / عقلانی یا اخلاقی که برداشته‌اند دارند که باید جبران شود و اگر نشود به روی طرف می‌آورند. در بطن تمام کارهاشان انگار محاسبه‌ای ناخودآگاه ریشه دارد. (امیدوارم ناخودآگاه باشد چون در شناخت ریاکاران و شارلاتان‌ها اصلن تخصصی ندارم. با این حال اصل بر درستی و صداقت است)

هرگز نمی‌دانم در مواجهه با این افراد باید به حس بلاواسطه دلزدگی که نسبت بهشان پیدا می‌کنم بها دهم یا احساس رقت‌انگیزی که به بدبختی و تنهایی‌شان در دلم دارم و داخل بازی‌شان شوم.

دنیای آدمهای تنها دنیای دلتنگی و اندوه است. بد ماجرا اینجاست که با چس‌ناله و جلب‌توجه بهتر نمی‌شود.

دسته‌ها:روزانه
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

