خانه > سیاست > قوچ

قوچ

البته محمد قوچانی شاخ ندارد اما خب کم گوسفند نیست و احتمالن در مواردی می‌تواند لگد پراکنی هم بکند. در شهر کورها پادشاه بودن حکایت معروفی است و البته در ممکلتی که روزنامه‌نگاران به‌سختی کار می‌کنند و تعدادی زندانی هستند وقتی کسی سالی یک فقره نشریه پس می‌اندازد باید هم دچار درخشندگی خاصی در تفکر شود. یک روزی احمد زیدآبادی نوشت که احمدی‌نژاد با توجه به شرایطی که داشته و رییس‌جهور شده حق دارد دور سرش هاله نور ببیند. حالا قوچانی هم به‌نظرم حق دارد این حرفا را بزند. آن مردک فیاض هم که هیچ.

یکی جایی نوشته بود چرا این یارو را کسی نقد نمی‌کند و همه فحشش می‌دهند. انصافن یک جا هم که این بی‌اخلاقی ایرانی کاربرد دارند بعضی خرده می‌گیرند. حیف نقد.

این جمله که من دفعه اول منسوب به ویکتور هوگو شنیدم و احتمالن چند نفر دیگه هم آن را گفته باشند بسیار درست است: با یک احمق بحث نکن چون تو را در سطح خود پایین می‌کشد و بعد شکست‌ات می‌دهد.

لینک مطلب مهرنامه پیدا نشد. ولی خب میزگرد موجود است و اینجا قابل دسترس.

کار سختی بود انتخاب بهترین‌ها. اما سعی شد که برخی از قشنگ‌ترین! بخش‌های این گفتگو جدا شود که در زیر قابل مطالعه است. باشد که مفید افتد.

***

فیاض: متأسفانه باید بگویم روشنفکران ما همه بیسوادند، یعنی روشنفکری ما غرب را نشناخته است.

قوچانی: روشنفکری دینی فکر می کنم که مثل همه اندیشه ها البته دچار مشکل است

فیاض: نکته اول این که باید از خبرگزاری مهر تشکر کنم به دلیل فرصتی که ایجاد کرده و همین طور از آقای قوچانی که واقعا از خیلی از استادان دانشگاه بهتر کار می کند

فیاض: متأسفانه ژورنالیسم را در ایران خیلی سطح پایین گرفته ایم. به نظرم انحطاط علوم انسانی در ایران از همین جا شروع شده است.

فیاض: اگر تمام ژورنال ها با هم بنشینند می توانند فضاهایی را برای گفت و گو ایجاد کنند.

فیاض: مارکسیست زدگی بسیار به ما ضربه زده است تا جایی که ما در این کشور نمی توانیم اندیشه و ژورنال را بفهمیم.

فیاض: اصلاح طلب کسی است که محافظه کار است.

قوچانی: از لیبرالیسم نمی توانیم کلیت آنرا بپذیریم اصلا هیچ مکتبی را نمی توانیم بدین معنا بپذیریم اما حکومت قانون را در اسلام می توانیم بپذیریم، اقتصاد آزاد را در اسلام می توانیم بپذیریم، حقوق انسان را می توانیم بپذیریم. در مورد این سه تا اجمالا می توانیم بگوییم مشکلی نیست البته موضوعات دیگری را کسانی دیگر می توانند مطرح کنند که احتمالا یک جناح دیگری خواهد بود.

فیاض: ما یک سنت عجیب و غریبی داریم که آدم وقتی وارد آن می شود به خاطر گستردگی آن دیوانه می شود؛ چه سنت اسلامی، چه سنت ایرانی و چه سنت غربی.

فیاض: حالا که غرب همه جای ما را فرا گرفته است و اساسا کجای ما غربی نیست. ما الان خودمان در سنت غربی هستیم و تا الان هم توانسته است خودش را بازتولید کند. من الان هرمنوتیک سه شاخه ایرانی را گفتم که ایران شناسی، غرب شناسی و اسلام شناسی در آن موجود است.

قوچانی: مثلا در مورد آقای آقاجری من ایشان را می شناسم. آدمی است که دغدغه های خوبی دارد و جانباز و سابقه انقلابی خوبی دارد، اما تفکرش چپ مذهبی است که آنرا هم پنهان نمی کند.

قوچانی: من هر چه در آثار روشنفکری گشته ام ارجاع به میثاق مدینه عقبه اول و عقبه دوم نتوانستم پیدا کنم

قوچانی: من فکر می کنم که پدیده فرقان همیشه در کنار ماست. فرقان های ساده و فرقانهای پیچیده داریم.

فیاض: وقتی که من هابرماس را در آلمان نقد کردم همه مرا تأیید کردند، آن استادانی که برای خودشان برجسته هستند.

فیاض: روشنفکری رادیکالیسم است ولی رادیکالیسمی که متاسفانه بی سوادی است.

قوچانی: من می خواهم بگویم که داعش و القاعده و بن لادن دارای ریشه های روشنفکرانه هستند.

فیاض: اما همان طور که گفتم روشنفکر تعطیل است

فیاض: انقباض سیاسی که بوجود می آید دیگر نمی توان کاری کرد. مثل بدنی که دچار انقباض می شود کم کم باید شلش کنند.

دسته‌ها:سیاست
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

