خانه > موسیقی, سينما, سبک زندگی > گفتگو با هندسام فمیلی، خالق آهنگ تیتراژ ابتدایی سریال کارآگاه واقعی

گفتگو با هندسام فمیلی، خالق آهنگ تیتراژ ابتدایی سریال کارآگاه واقعی

در دوازدهم ژانویه و هنگامی که تیتراژ ابتدایی «کارآگاه واقعی»ِ اچ.بی.او پخش شد، با تولد دوباره گروه با استعداد ِآمریکانوِ سیاه، یکی از آخرین تک‌آهنگ‌های کالت

Brett and Rennie Sparks of the Handsome Family. (Credit: Jason Creps/Jason Creps Photography)

Brett and Rennie Sparks of the Handsome Family. (Credit: Jason Creps/Jason Creps Photography)

هم متولد شد.
هندسام فمیلی با حضور زن و شوهر، رنی و برت اسپارکس اولین آلبوم خودشان را سال ۱۹۹۵ ارائه کرده‌اند و در طی این سالها راه خودشان را منظم ادامه داده‌اند، ترکیبی از سروده‌های جنایی با داستان‌های پنهان‌اش موجب شد تا امثال بروس اسپرینگستین و رینگو استار هوادارشان شوند. و حالا آنها یک تشکر بزرگ به تی بون برنت، سرپرست دپارتمان موسیقی سریال‌های اچ.بی.او بدهکارند که آهنگ آلبوم ۲۰۰۳ آنها، «‌دور از هر جاده‌ای» را برای سریال «کارآگاه واقعی» انتخاب کرد.
در گفتگویی تلفنی در خانه این زوج در البوکرکی نیو مکزیکو که ۲۰ سال است با هم ازدواج کرده‌اند درباره ازدواجشان، موزیک ساختن و داستان‌های پشت این آهنگ گفتگو کرده‌ایم.

شما دو نفر چه زمانی همدیگر را دیدید و از کی شروع به نوشتن موسیقی کردید؟
برت: ما اولین بار همدیگر را نیویورک دیدیم که من درس می‌خوندم و او تکیلایی در کیفش گذاشته بود که بویش از ۵ مایلی هم می‌اومد. اما در ۱۹۸۸ یا یه همچنین چیزی ازدواج کردیم و این ۵ سال پیش از این بود که یک آهنگ مشترک را با هم کار کنیم.
رنی: داستان اینه که وقتی او نمی‌تونست کسی را برای گروهش پیدا کنه که باس بزنه هم حالش خوب بود و می‌گفت جیگرها هم می‌تونن باس بزنن و دست‌آخر هم منو میاورد و حالا هم من ترانه‌ها را می‌نویسم.
برت: آره، وقتی قافیه تنگ میشه چاره‌ای نیست جز اینکه اینو بیارم. (خنده) من واقعن جوری نیستم که بشه بهم گفت نویسنده. ترانه‌سرا هم نیستم، من تنها کسی هستم که کوردها را کنار هم می‌چینه و کاری می‌کنه که برای رنی راحت باشه، چون او کارش خوبه.

این اسم «هندسام فمیلی» (خانواده خوشبخت) که روی خودتون گذاشتید از کجا میاد؟

رنی: نسخه برت اینه که ما یک درامری داشتیم که مارو از گروه انداخت بیرون چرا که می‌گفت «به‌اندازه کافی راک نیستیم» و او همیشه طعنه‌های نیشدار به برت می‌زد. اما برای من، یادآور خانواده کارتر۱ و خانواده منسن۲ هست و من حس می‌کنم یه جورایی بین آن دو خانواده زندگی می‌کنیم.

مشخصن در خصوص آهنگ «دور هر جاده‌ای» چی در ذهن شما بود که نوشتیدش، هم متن ترانه و هم موسیقی؟

رنی: من مقداری جمسن وید۳ دیدم و گیاهش که تنها در شب رشد می‌کنه و می‌ببینی که گلهای بزرگ و سفید و حشره‌هایی که تنها در شب از اون تغذیه می‌کنن و یه جورایی مثل رازی بود که تنها در شب موجب نوعی رشد و رمنس می‌شد. جمسن وید در واقع به جیمسون‌تاون برمیگرده و داستانی داره که به‌خاطر اینکه در آب آن منطقه هست و ویژگی روان‌گردانی که داره مردم را دیوانه می‌کنه. خب این آهنگ در مورد این حشرات و تشریفات مخفی اونها در تاریکی است.
برت: در زبان محلی به این گیاه «لوکو وید» میگن. بنابراین این آهنگ هم درباره گیاه روان‌گردان و عشق و عشق تاریک است.
رنی: گیاهان سمی که واقعن نمیشه به اونها نزدیک شد. برای من خیلی جالب بود.
برت: پس هر سوالی درباره‌ی ترانه رنی دارید، می‌تونید به طبیعت برید، معمولن این اولین قدمه.

چطوری برای اولین بار متوجه شدید که آهنگ‌تون قراره برای یکی از مینی‌سریال‌های اصلی اچ.بی.او استفاده بشه؟

رنی: ما برای کنسرت در نیوزیلند بودیم که ایمیلی از اچ‌بی‌.او گرفتیم و در اون نوشته شده بود قراره آهنگ ما رو برای یکی از برنامه‌هاشون استفاده کنند.
برت: دو ثانیه طول کشید تا بفهمیم چی میگه و یک ربعی داشتیم می‌خندیدیم.

خب از اونجایی که تا قبل از نمایش سریال از نتیجه خبر نداشتید، چطوری بود وقتی اولین بار آهنگ خودتون را با این تصاویر دیوانه‌واری که روی تیتراژ ابتدایی پخش میشه از تلویزیون تماشا کردید؟

برت: پاهام را آنقدر منقبض کرده بودم که سیاه شده بود. نقطه برجسته‌ای در زندگی منه. عالی بود.
رنی: من فکر می‌کنم اونها آهنگ را متوجه شدند و می‌دونی، ما همیشه نگران این بودیم که نکنه سوء‌تفاهمی در فهم این آهنگ وجود داشته باشه و نفهمنش و قراره آهنگمون برای فیلم بچه‌هایی استفاده بشه که دارن اسب‌سواری می‌کنند و دائم به خودمون بگیم این آهنگ در مورد این چیزا نیست.
برت: مقاله‌ای هست که در اون توضیح داده که اونها چطور از این آهنگ استفاده کرده‌اند و قاب به قاب تصویر و آهنگ را با هم مرتبط کردند. من یک شب ۳۰ – ۴۰ بار تیتراژ را دیدم و از کیفیت اون حیرت‌زده شده بودم.

بعد از اینکه چند قسمتی از سریال را تماشا کردید، فکر می‌کنید آهنگ‌تون با سریال و تم اون خوب همراه شده؟

برت: خیلی سخته که موسیقی را مهیج کنید و تبدیل به یکی از شخصیت‌های فیلم تا چیزی همینطوری در کنار فیلم نباشه. فکر می‌کنم این آهنگ عالیه و صداهای مهیج اون… در واقع وقتی این آهنگ را می‌ساختم می‌خواستم این صداهایی را که پیشتر در آهنگ مایلس دیویس شنیده بودم توش باشه. وقتی کسی بهم گفت که استفاده از این آهنگ در این برنامه مورد سوال بوده بلافاصله فکر کنم که حتمن به خاطر این صداهای عجیب بوده.
رنی: این آهنگ واقعن درباره‌ی چیزهایی است که در میان ناکجا رخ میده. درباره حقه‌ها و مرگ و چیزهای شیطانی و فکر می‌کنم هم آهنگ و هم سریال در یک چشم‌انداز احساسی اما در دو ساحت فیزیکی متفاوت قرار دارند.

تاثیر این موفقیت بزرگ در کار شما چی بوده؟

رنی: ما چیزهایی از مردم سراسر دنیا شنیده‌ایم. چند روزی بعد از اولین پخش سریال، من ایمیلی از پسری در تهران دریافت کردم که گفته بود این آهنگ را برای زنگ گوشی موبایلش قرار داده و ایمیلی از جایی به نام قرقیزستان. این آهنگ بین بهترین‌های اوکراین قرار گرفته و همه اینها عالیه.

برت: ما مدت زیادیه که داریم کار موسیقی انجام میدیم و هواداران قدیمی ما همیشه با ما خوب بودن و الان بهمون میگن که شما ترکوندید. اما این همه ماجرا نیست. همه با ما خیلی خوب هستند و آدم‌های جدیدی آهنگ ما را شنیدند که موجب خوشحالی است.

آرزوی شما برای فصل دوم سریال چیه؟ شاید یک تم دیگه از هندسام فمیلی؟

رنی: فکر می‌کنم همه در مبل‌هامون نشستیم و منتظر هستیم و آرزوی بهترین را داریم.
برت: و حدس می‌زنم اگه تی بون بازم بخواد سراغ صداهای مرموز و غیرعادی باشه بدونه باید سراغ کی بیاد.

 Carter Family-۱؛ گروه فولک سنتی آمریکایی که بین سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۴ فعالیت می‌کردند.

 ۲- اشاره به چارلز منسن

 ۳- نام عمومی گیاه تاتوره

منبع

  1. watchmomo
    ژوئیه 4, 2014 در 5:49 ب.ظ.

    این آهنگ با سریال خیلی خوب هماهنگ است. باز هم یک کار عالی از اچ بی او. انتخاب آهنگشون عالی بود. handsome family با این آهنگ کاری کرد که برم سراغ بقیه کاراشون برای شنیدن.

  1. ژوئیه 7, 2014 در 5:01 ب.ظ.

پاسخی بگذارید

